Dat schrijft
de Britse krant The Telegraph naar aanleiding van een onderzoek in het
vakblad Personality and Social Psychology Bulletin.
Onderzoekers van de Haas School of Business lieten in een experiment 100
vrijwilligers een auto verkopen ter waarde van ruim 900 euro. Mannelijke
verkopers gaven makkelijker een korting van zo’n 75 euro aan vrouwen die hun
charmes in de strijd gooiden dan aan vrouwen die serieus bleven. Bij
vrouwelijke verkopers trad een dergelijk effect niet op. Flirten helpt
mannen overigens niet bij onderhandelingen, volgens het onderzoek.
Pas op: niet overdrijven
Om het beste resultaat te boeken, is het belangrijk om het flirten niet te
overdrijven, stellen de onderzoekers. Vrouwen moeten vriendelijk, authentiek
en geïnteresseerd blijven, af en toe complimenten uitdelen aan de verkoper
en eens een knipoog geven.
“De sleutel tot succes is om dichtbij jezelf te blijven tijdens het
flirten”, aldus professor Laura Kray van de Universiteit van
Californië, die het onderzoek leidde. “Wees authentiek, heb er lol
in. Dat vertaalt zich in zelfvertrouwen, wat een sterke voorspeller is voor
het resultaat van onderhandelingen.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl